Tuesday, January 24, 2012

Segmen Kesihatan | #3 Sakit Kepala

Assalaaamualaiiikuum.. bertemu kita sekali lagi dalam segmen kesihatan yang ditaja sepenuhnya oleh saya. *kuikuikui...

Hari ni aku nak kongsi dengan korang semua pasal sakit kepala ni. Kalau kita perhati orang yang ada di sekeliling kita zaman sekarang ni, tak kira tua muda..semuenye sakit kepala. termasuklah aku.

Bila bercakap pasal sakit kepala ni,semua akan berimaginasi sakit di bahagian mana? kepala.. ya betul! cik milah ke yang jawab tadi?? amboi-amboi..hihihi..

ok...tanpa membuang masa..

faktor-faktor yang membuat korang sakit kepala adalah seperti berikut.. :

      demam selsema yang biasa / influenza
      terlebih tidur atau kurang tidur
        - biasanya budak-budak sekolah zaman sekarang ni suka sangat tidur petang..adekah korang tahu                     yang tidur petang tu xbagus??
tak caye tanyelah mak korang..
      makan makanan macam pemanis tiruan, pisang, minuman beralkohol
      kesan akibat berhenti meangambil kopi dan ubat-ubatan
      pengambilan alkohol yang berlebih-lebihan










Kawalan sakit kepala yang boleh dibuat sendiri di rumah :-

     mandi
     tutup mata korang dengan kain basah
     berhat dengan menutup mata then tarik nafas panjang-panjang dan perlahan-lahan
     cari penyebab sakit kepala korang tu cuba elakkannya
     elakkan daripada mengambil makanan dan minuman yang boleh menyebabkan korang sakit kepala






Tapi kalau dah berhari-hari saki kepala tu tak hilang-hilang jugak, better pergi jumpa doktor untuk pemeriksaan selanjutnya.


ok,selamat menjaga diri! :)


1 comment:

  1. Niena ada buat GA , lebih 51 hadiah menarik untuk dimenangi .. Jom join !
    http://nienasofea.blogspot.com/2012/01/exclusive-giveaway-by-niena-sofea.html

    ReplyDelete

 
Copyright reserved by Farhana Animin. Designed by Amanina.